About

My name is Salvatore Vella born in 1979 at Palermo. I am an artist designer, but above all I am a craftsperson. Since when I was a little kid, I use to go to my father’s shop. I learned then the metalworking techniques and I began to develop my creativity. I was always challenging myself, once achieved one goal, I was setting another one.
When I did grow up I went to school and got the
surveyor’s diploma, but my passion for shaping metals always took the upper hand. Follow my passion I went for some time in UK where I learned about new techniques for metal processing.

But my passion grew, so I decided to return to my land. Once back to my origins, I began to create my first sculptures, in them the metal takes shape and colour. In my own personal craft method the fire is the main instrument of modelling process. Through the fire each sculpture gradually assumes its own shape. But there is also a mix of ancient forging techniques with modern welding techniques, power hammering, plasma torch, etc.
During the modelling process, I try to convey my mood to my work and to give my sculptures a unique style.
This new method of mine allows me to transform a non-precious metal like iron into something beautiful, gentle, light, sinuous and even soft. The versatility of iron is impressive, and once I have understood its properties and abilities, I have worked out how to turn it into something strong and delicate at the same time.

My art takes inspiration from John Ruskin’s maxim, historian and art critic “the ornament has two sources of pleasure, the abstract beauty of its forms and the sense of human work and of the attention spent to make it.” This is what I am doing with my work
I focus my attention on the care of details that show themselves in all their beauty and in the nobility of work.
My works are unique. I do create iron and steel sculptures, but also
furnishing accessories, with the particularity of being created entirely by hand

Biografia

Mi chiamo Salvatore Vella, sono nato nel 1979 a Palermo. Sono un artista designer, ma soprattutto artigiano. Fin da bambino, andavo in bottega da mio padre. Lì Ho imparato le tecniche di lavorazione dei metalli ed ho iniziato a sviluppare la mia creatività. Mi sono sempre sfidato con me stesso fissandomi sempre degli obiettivi, una volta raggiunto l’obiettivo, ne creavo sempre un altro.

Crescendo sono andato a scuola e ho ottenuto il Diploma di Geometra, ma la mia passione per plasmare i metalli ha sempre preso il sopravvento. Seguendo la mia passione Sono andato per qualche tempo nel Regno Unito, dove ho imparato a conoscere nuove tecniche per la lavorazione dei metalli.
 
Qui la mia passione è cresciuta , così ho deciso di tornare nella mia terra. Tornando alle mie origini, ho iniziato a creare le mie prime sculture, in esse il metallo prende forma e colore.

Nel mio personale metodo artigianale il fuoco è lo strumento principale del processo di modellazione. Attraverso il fuoco ogni scultura assume gradualmente la propria forma. Ma c’è anche un mix di antiche tecniche di forgiatura con moderne tecniche di saldatura, martellamento , torcia al plasma, cannello da taglio ecc.
Durante il processo di modellazione, cerco di trasmettere il mio umore al mio lavoro e di dare alle mie sculture uno stile unico e personale.
Questo nuovo metodo mi consente di trasformare un metallo non prezioso come il ferro in qualcosa di bello, gentile, leggero, sinuoso e persino morbido. La versatilità del ferro è impressionante ed una volta comprese le sue proprietà e abilità, ho capito come trasformarlo in qualcosa di forte e delicato allo stesso tempo.

La mia arte si ispira ad una massima, del critico d’arte di John Ruskin “l’ornamento ha due fonti di piacere, la bellezza astratta delle sue forme e il senso del lavoro umano e dell’attenzione speso per realizzarlo.” Questo è quello che sto facendo con il mio lavoro
Focalizzo la mia attenzione sulla cura dei dettagli che si mostrano in tutta la loro bellezza e nella nobiltà del lavoro.
I miei lavori sono unici. Creo sculture in ferro e acciaio, ma anche complementi d’arredo, con la particolarità di essere creati interamente a mano